Yoga Nedir?

Posted by

Bu yazıda yoganın anlamını ve tarihini ele alacağız.

Yoga kelimesi Sanskritçe; bağlamak, katılmak, bağlanmak, koşumları bağlamak (yoke), kişinin dikkatini ve konsantrasyonunu bir noktaya toplaması anlamına gelen “yuj” kökünden gelir.

“YUJ – YOGA”

  • Birleşmek
  • Birleştirmek
  • Bir olmak
  • Katılmak
  • Bağlamak
  • Kullanmak
  • Uygulamak
  • Birinin dikkatini bir noktaya yönlendirmek
  • Toplamak

Aynı zamanda birlik ve bir olma anlamına da gelir. (Ya da bizim irademizin tanrının veya bütünün iradesiyle bir hale gelmesi olarak da tanımlanır)

Yoga çalışmaları sadece fiziksel çalışmalarla, asanalarla sınırlı değildir. “İyi bir insan olmak için” yapılan ahlaki çalışmalar, vücudun içi ya da dışıyla ilgili olarak yapılan temizlik çalışmaları, nefes, konsantrasyon, meditasyon ve bütünle birleşme çalışmaları da yoga pratiği içindedir.

Yoga, Hint felsefesinin altı ortodoks sisteminden biridir. Patanjali’nin 185 vecizeden/aforizmadan oluşan Yoga Sutraları adlı kitabında derlenmiş, koordine edilmiş ve sistematize edilmiştir.

Yoganın tarihi genel olarak 4 dönemde incelenir;

  • Vedalar dönemi
  • Klasik öncesi dönem
  • Klasik dönem – Patanjali’nin Yoga Sutraları
  • Klasik sonrası dönem

Vedalar Dönemi

Veda, bilgi demektir.Vedik Dönem M. Ö. 2500 – M. Ö. 500 yılları arasına tarihlenir.Vedalar daha yazılmadan ağızdan ağıza kuşaklara geçen ilahiler, özdeyişler ve şiirlerden oluşmuştur.Bu dönemde yoga sadece; erkek, savaşçı ya da rahip, yani üst sınıflardan olanlar içindi.

Klasik Öncesi Dönem | Budizm

Buddha M. Ö. 485-405 yıllarında yaşamıştır. Buddha’ya göre 4 gerçek vardır.

  • Hayat acıdır.
  • Bu acı çekmemizin bir nedeni var.
  • Bu acıyı dindirmek mümkün.
  • Bu acıyı dindirmenin yolu 8 aşamalı.

Klasik Dönem | Patanjali (M. S. 200)

Patanjali’nin yoga sutraları kitabı, o tarihten önceki bilgilerin derli toplu bir araya getirilmesi olarak da ele alınabilir. 196 sutrası; bir toplumda kişinin nasıl idare edileceğinden başlayıp son özgürleşmeye, aydınlanmaya nasıl ulaşacağına kadar bilgilerin yer aldığı günlük yaşam üstüne ilk pratik çalışmadır.Patanjali döneminde hala özgürleşmeye bir guru yardımıyla ulaşılacağına inanıldığından, bu sutralar sadece kendimize yol göstermek değil, aynı zamanda guruya da öğretilerinde yardımcı olan bir kaynaktı.

Klasik Sonrası Dönem

  • Tantra (M. S. 600)
  • Shankara’s Vedanta (M. S. 800)
  • Kashmir Shaivism (M. S. 900)

Yoga  ile ilgili önemli eserlerden bazıları:


Bhagavad Gita (M.Ö. 400) (Tanrının Ezgisi)

Veda kültürünün önemli bir öğesi sayılan, Hint destanı Mahabharata’nın bir parçası olan bu metin, dünya edebiyatının en kadim eserlerinden biri kabul ediliyor. 700 dizelik görkemli bir epik olan bu yapıt, evrensel edebiyat kültürünün de en çok değinilen, en çok alıntılanan metinlerinden biri.

Bhagavad Gita ile yoganın kullanılabilir bir tanımı ilk defa yapılmıştır. Herkes Bhagavad Gita’ya ulaşabildiği için, yoga bir sınıf ya da cinsiyete ait olmaktan çıkıp herkese ulaşmıştır.

 

Hatha Yoga Pradipika

15. yüzyılda Hintli yogi Svatmarama tarafından yazılmıştır.Kitapta, çoğunluğu oturma asanaları olan 15 asana anlatılmaktadır.Asanalar dışında; beslenme, nefes, mudra çalışmalarıyla harmanlanmış bir yoga felsefesi  eseridir.

Ünlü yogi   ve yoginilerin Yogayı nasıl tanımladığına bir bakalım;

Sri Aurobindo: “Zayıf ve sınırlı bir fiziksel doğamız var, dolayısıyla yaşamsal gücümüz de sınırlı. Asanaların iki derin etkisi vardır: fiziksel hareketin kontrolü ve hareket aracılığıyla güç kazanmak. Hatha yoganın amacı, yaşamsal enerjiyi dengeye getirmektir. Böylece asanalar yaşamsal enerjileri boşa harcamaktansa bedenin rahatsızlığını ortadan kaldırmak için kullanır. Böylece beden arınır, mükemmel bir araç haline gelir. Yoga, insanın varlığının bütün güçlerinin ilahi varlığa ulaştırılmasıdır.”

Sri T. Krishnamacharya: “Günümüzde yoga asana olarak algılanıyor. Çok az kişi meditasyonun derinliklerine inme amacında. Buna modern zamanlarda yoganın değerinin anlaşılması açısından gerçekten gereksinim var.

B.K.S. Iyengar: “Yoga katlanılamayanı tedavi etmeyi, tedavi edilemeyene de katlanmayı öğretir. Nefes aldığında tanrının gücünü içine alırsın, nefes verdiğinde dünyaya hizmet edersin. Yoga, bilincin bedenle ve ruhla birliğidir. Ruhani bir kalpteki his şudur: Asanadan bağımsız değilim, asana da benden bağımsız değil. Ben asanayım, asana da ben.”

 

Yogaturk

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s